Wanneer een medewerker frequent verzuimt, kunt u beslissen met de werknemer in gesprek te gaan hierover. Ga dit gesprek met een duidelijk doel voor ogen. In het gesprek is het belangrijk om te achterhalen:
– Waarom de medewerker vaak verzuimd
– Welke gevolgen dit heeft
– Hoe het verzuim verminderd kan worden
Bij elke topic is het belangrijk om te kijken naar wat de organisatie en de werknemer hierin betekent. Laat het gesprek zo natuurlijk mogelijk verlopen om de medewerker op zijn gemak te stellen.
Om het gesprek goed voor te bereiden is het goed om op de hoogte te zijn van de volgende wetten:
Dit hoeft de medewerker niet over zijn ziekte te vertellen:
Als werkgever mag u wél naar deze informatie vragen:
Stel eerst een doel voor uzelf voor het gesprek. Probeer het gesprek zo soepel mogelijk te laten verlopen. Met inachtneming van deze informatie kunt u vragen gaan stellen. Enkele voorbeelden zijn:
PAGATI. Tijd voor je core business.
Sinds 2006 dé specialist in AFAS Salarisadministratie en Consultancy.